Ljungdalen, 28/6

Dagen började 06.30. Då var det lite lagom kallt så det var dags att gå upp. Duschade en gång innan det var dags att börja packa ner. Klar för avfärd 09.03.

Fanns bara ett mål och innan dess ett delmål. Delmålet var proviantering i Funäsdalen och sedan var det Flatruet som gällde.

Det var helt ok med värmen under förmiddagen men efter 11.00 kom solen också fram. Mycket uppskattat. käkade lunch bestående av en påse färdiglagad bulgor från Ica och en kanelbulle. Utsikten var spektakulär och gav en aning av vad som skulle komma några hundra höjdmeter senare.

Efter lunch hade jag 18 km kvar till Funäsdalen och dess affär. Satt länge på sadel och funderade på vad jag skulle köpa. Kom till Funäsdalen efter lite klättrande på fin asfalt. Har haft svaka vindar i färdriktning stora delar av dagen.

Köpte öl, 3 liter vatten, sojabitar en energidryck och en ask lössnus. Visste inte vart jag skulle sova inatt och trodde det skulle bli vildmarken så jag behövde vatten. Jag gick även in i en butik som sålde samiska slöjdverk. Lallade runt lite där och försökte undvika de groteska avstyckade kroppsdelarna från renar och det rökta köttet samt de mördade rödingarna. Givetvis hade de ett stort utbud av knivar. Allt från massproducerade knivar från Karesuando ”lappkniven”, till knivar för 8000 kr. Jag köpte en kniv för inte lika stor peng. Men den var handgjord, kniv och slida av en Sture Eriksson.

Tänkte att med en samesmidd kniv så lär ju trollet ta skada om den nu skulle komma under natten.

Efter Funäsdalen så blev det klättring. Hade 27 km till Flatruet. Fan vilken tid det tog. Svängde in på en liten grusväg och direkt blev det brant. Det blev många 200 meters sträckor långsam cykling och sedan lite micropaus. Skjortan var perfekt. Den svettades upp rejält i uppförsbackarna och torkade upp bra under flatsträckor och de små nedförsbackarna.

Efter någon timme kom jag till Mittådalens. Ett litet samhälle mitt ute i ingenstans. Eller jag ute på  vägen mot Flatruet. Några hus men det var asfalterat och de hade ljusstolpar med LED-ljus. Sjukt bra täckning på mobilen också.

Efter Mittådalen kom det en nästan spikrak grusväg. Den hade ca 250 stigmeter under några sju km så den var gosigt lagom brant. Under hela tiden jag cyklat så hade det kommit asamånga husbilar och vanliga bilar och kört om mig. Fick tummen upp av två BMW GS1200. Det var kul.

Innan jag kom till högsta punkt så kunde jag se att träden glesade ut sig. Innan sista trädet kom så gick jag och kysste en björk så den skulle veta att jag skulle sakna den.

Kom till Flatruet. Sveriges högsta allmänna väg. 975 Möh. Kul! Det finns en stor parkering där och den var full med husbilar och bilar och hade tält bredvid sig. Även två söta små renar hade letat sig solplats på parkeringen. Jag satte mig på plats och drog in en riktigt fet lössnus och öppnade en öl. Det var riktigt fint. Vädret var nog ca 19 grader med gott värmande sol och svaka vindar. Utsikten var enorm. En kunde se träd hela tiden, både på uppstiget och på toppen så den dåliga känslan infann sig inte såsom den raskt gjort på vildmarksvägen förra året. Skönt!

Sitter på toppen och glor ett tag tills det börjar bli tråkigt. Det är ju ändå cykling som är det roliga så jag kollar upp lite vägar jag kan ta avstickare till där en skulle kunna slå tält. Kommer till varje väg men det är ju så sjuk lutning så det var ju inte ens att tänka på att ligga där. Hittar en camping här i Ljungdalen. Den duger i sin kvalitet. Plus jag tror inte trollen och djävulskap kommer hit. Hur som havet så är kniven med mig inne i tältet. Finns också andra personer de kan terrorisera i så fall.

Klappar ett träd på vägen ner och säger tack för hjälpen. Fjällbjörken är en knäpp varelse. Vacker men ovan att se.

Dagen har varit mycket bra. Väldigt mycket stigning som har blivit gjord och cykling på GRUSVÄG! Astrid är ingen grusprinsessa men hon klarade det galant. Mobilen är fortfarande hel och jag har lite ont i ryggen för det är slitigt att cykla 6-7 km/h och parera styret fram och tillbaka. Det går nog över till imorgon när det är asfalt som gäller. Perfekt väder hela dagen och framförallt perfekt väder på toppen. Otroligt tacksam för det.

Knät har inte gjort sig känt idag mer än några fåtal gånger. Har dragit ner på medikamenterna nu och drar bara en dos om mogonen och någon gång till under dagen. Skönt det.

Dagens drick: ca 3,5 kg vatten. 33 cl energidryck.

Dagens kiss: Två kiss. Första vid ca 12.30, signalerade att jag låg i dålig vätska. kulör av flytandae honung.  Kiss två, då hade jag hydrerat bättre.  God ljus kulör och en framfart som var god.

Dagens djur: En ekorre som passerade 2 meter framför migpå grusvägen. Vi stod sedan 10 sekunder och tittade på varandra innan den skuttade iväg. Annars mycket fåglar, många jag bara sett idag och igår. Spännande. Massor av fjärill och två renar på parkeringen.

Nu är målet för denna resa klart. Vet inte vad jag ska göra nu. Cykla lite sydost antar jag. Tråkigt men sant.