Sveg, 26/6

Vaknade tydligen idag också. Liksom förra året får en aldrig sova den eviga sömnen. Bara att bita ihop antar jag. Trägen vinner. Frukost utspisades i tältet rätt sent, ca 07.00. Allt var torrt och fint men saker stank. Persedlar har sköljts av under färd med icke vaskats.

Packade ihop och var redo för avfärd 09.10. Tog mig till kooperativt och köpte en liter energidryck samt en påse med kanelbullar. Visste jag hade sjuka backar idag så ville ha tillräckligt med vätska samt bra med ljust sockrade bröd. E45:an bjöd som vanligt på vacker väg. Dock stigande vacker väg. Det tog en evighet per kilometer. Halvvägs till Noppikoski höll jag fika på högsta punkt. Varmt fint väder. Kalhygge och förfinad tallbarrsdoftande utsikt. Tappade ena vattenflaskan så den sprack så har fått köpa ny flaska med vatten.

Pinnar på mot Noppikoski med alla backar och vad det innebär. Trevlig cykling på kul väg. Naturen är enastående. I Noppikoski korsade jag gränsen till Gävleborgs län klockan 12.07. Ännu en fika tillsågs med dryck från besöket i Malung jag släpat på. Gävleborgsgränsen betyder också stigning. Ca 200 stigmeter. Varmt väder och svak svalkande motvind.

Klättringen gick bra och egentligen fanns det inte så mycket som hände mer än så under dagen. Har bara varit 130 km backar på E45:an. Bra saker. Mycket srigningar i fint väder.

Jag träffar en cyklist i motgående. Vi ställer oss och pratar lite. Han kom till Trelleborg 21 maj och cyklade till Karesuando och var på väg tillbaka. Trevlig typ. Tysk. Vi hade många samma delar på våra cyklar. Klassiska långfärdsprylar. Han hade gjort en levertransplantation för tre år sedan och trodde inte Han skulle kunna cykla mer. Tji fick han! Stark grabb. Tur jag är med både i tobiasregistret och donationsregistret. Om jag somnar in så ska någon annan få mina kroppsdelar så de kan cykla vidare hos någon annan. Stackaren som får levern kommer dock få kämpa en del men det kommer nog gå ändå, med lite vilja i alla fall. Så med andra ord uppmanar jag till att anmäla sig till Tobiasregistret, donationsregistret samt att alla blir blodgivare.

Kommer efter många om och men till Sveg. De har en camping här. Den ligger bredvid en krog, ett sibylla och en ica. Kan ju inte bli bättre! Jag går och tar mig ett mål mat på sibylla och går sen och duschar. När jag kommer ut så ser jag att kanottyskarna är på denna campingen också. Möter upp dem och de berättar att de fick problem med sin bil mitt i ingenstans. Något problem med avgascirkulation eller så. De kunde köra i 20 km/h. I Sveg skulle de till en verkstad som öppnar den 28:e. Trist för dem. Men de berättade att de efter de fått bilen lagad så skulle de åka Vildmarksvägen!

Har funderat lite här i Sveg om de närmsta dagarna. Funäsdalen ligger 150 km härifrån. Myskoxecentrum ligger kanske 180 km härifrån. Jag började följa dem på Instagram för några dagar sedan så nu vill jag nog dit. Kaaaan bara vara så att en måste ha egen bil. Astrid är ingen bil. Måste således ringa dem och höra mig för.

Annars är det planering på hög nivå. Flatruet lockar. Jag ska stanna där en natt hade jag tänkt. Hur mycket vatten behövs då, plus vattnet för att ta mig till eventuellt vemdalen dagen efter. Dussinet liter? Det gäller ju mat och fempunktstvätt också. Sen får jag väl offra en liter eller två till trollen eller de andra väsenen som finns där uppe så de inte skadar mig. Får kanske till och med köpa med en öl eller två och lite mat att offra till dem, dålig koll på vad som behagar här uppe. Hoppas inte troll tycker om fjäll. Finns ju inte någon skog för dem att vara i tänker jag. Aja, får fundera lite på det en dag eller så.

Tillägg senare under kvällen: självaste fan att det finns troll på fjället Trollajävlet Stalo

Jag får se hur jag gör helt enkelt. Det blir övernattning innan funäsdalen i alla fall. Om det blir myskoxarna så är det en dag extra med mys annars så blir det bunkring i funäsdalen och sedan ut på flatruet.

  • Distans: 129.55km
  • Totalt Rullat: 958.8 km
  • Maxfart 47 km/h
  • Tid på rull: 6 timmar 54 minuter 55 sekunder
  • Medelfart: 18.7 km/h