Åsa, 18/6

Vadnade lite abrupt av vacker skatsång lagom till 03.50. Det var snäppet tidligare än önskat. Fick ta en pink på det och vaknade igen vid 06.30. Varmt i tältet så började göra mig iordning för Åsa. Åt min frukost som var i mattermos, den var stadigt varm. Annars gjorde jag mig iordning enligt rutin. För att nollställa vätskenivån togs sista utsöndring 08.30, neutral beskaffenhet.

Tog ledskap med kattegattleden igen. Första bromskloss var såklart förbannade Halmstad. Tog två timmar innan den var avklarad. Fan jag hade något bra att förtälja om Halmstad men jag kommer inte ihåg det. Märk väl att det inte vara var negativt även om jag inte husker det.

Leden ville till tylösand men jag ville till Falkenberg så jag tog sikte på det istället. Förra året cyklade jag en riktig dödsväg. Kommer ihåg att jag var riktigt förbannad de fem km som den varade. Visade sig att om en kollar karta så finns det ibland cykelvägar längst flygplatser som övertar dödsvägarna. Heagård tror jag något hette jag cyklade förbi då. Mycket nöjd.

Haha ja en sak hände imorse. Skulle stoppa in hörlurarna som jag nyss köpt och använde för första gången igår. Helvete vilken smärtzen jag kände i öronen. Misstänker jag använde för stora pluppar hela dagen igår. Det blev att jag istället fick köra utan lurar men ljudet på högsta volym istället. Lyssnade på P2 och deras förmiddagsklassiska pass. Det var en fransyska från förr de hade igång. Hon rockade fett. Dock rockade hon bara fett med orgel. Hela sydvästra Halland måste ha trott att det var döden som kom för att hämta dem. Jag har bytt till storlek mindre på pluppar men har fortfarande lite ont i öronen när jag provar dem så avvaktar lite. Det funkade ganska bra såsom idag.

Kom in i Falkenberg efter ett tag. Alltså Falkenberg. Som det har växt på mig sedan förra året. Då var det bara ytterligare en broms men nu efter att ha smakat karamellen lite och snurrat runt i kvarter med fina små hus så ja, Falkenberg alltså. Mychet bra Falkenberg. I Falkensberg köpte jag ett paket potatissallad och en påse hanökaka. Tanken var att utspisa detta vid busshållplatsen där jag förra året fick se de fina vilda små hästarna jag gladdes väl åt. När jag kom till hållplatsen kunde jag snabbt se att hästarna inte var där. Det var ett dråpslag utan dess like. Fan det var då jag kände att det hade blåst en jävla motvind hela dagen också. Jag kommer ihåg hur fina de hästarna var och hur de lyfte mitt humör förra året. Jag får leva på det minnet istället. Sjukt vad fölet sprang!

Varberg var nästa. Jeg följade godt så kattaleden igen. Apelviken och helvete. Dock måste jag säga att jag gjort samma förr och det var bättre än förra året när jag drog mitt i stan och rödljus och skit. Nu fick Astrid den söta, ljuset från Norden smaka fästningens stenar. Mäktisch. Annars efter Varberg så snackade jag med en kaféinnehavare angående en väg. Hon var nyss uppkommen ägare så hon hade ingen aning men det var kul att prata med en människa.

Satte sikte på brandstationen i Frillesås igen. Kom dit och fyllde plikttroget på vatten. Fram till förra året trodde jag samtliga räddningsstationer erbjöd dricksvatten iom att Frillesås gör det. 2020 lärde jag mig skillnad på Frillesås och världen.

Kom så vidare till Åsa där jag kamperar för dagen och har lagat mat samt fyllt min mattermos inför imorgon. Jag diskade och duschade och begav mig sedan  mot krogen de har vid havet. Helvete en fredag. Helvete jag kan se fyllan i folks ögon. Jag drack erdinger, folk önskade allsång. Stad i ljus sattes på. Alla sjöng, jag med. Blev sedan bjuden till bords av herreman. Vid avslut 22.30 blev det av FHM avskydd manlig hälsning. Handtag med böjd arm, halvkram med tre manligt hårda klappar om axlarna. En sak som missades var att mannen ville avsluta med att luta sig bakåt så händerna tillsammans gjorde knäppande. I min iver hade jag rakgjort mina fingrar så knäppande uteblev. Det avvärjdes med att vi pekade med dubbla pekfingrrar mot varandra och och utstöttet bokstaven ”a” i typ fem sekunder. Är han och jag bästa vänner nu?

Åsa ack Åsa. Kostar 200 kr att bo här och jag fick köpa tre öl men den kvarten jag fick samröre med okänt folk var väl värt det.

Stod och snackade i telefon i någon minut här också innan jag kom till campingen. Plötseligt kände jag något ludet mot mitt ben. Då står en katt där och åmar sig. Extremt kelig katt. Det var en väldigt mysig stund vi hade tillsammans.

Brände vänster knäveck idag. Tog av knäskyddet därifrån och i ignorans avstod jag smörja just där. Så lite lättare bränd i ett knäskydds storlek ungefär.

Imorgon är det Svarteborg som gäller. Det är att ta sig medelst tåg till Göteborg och sedan tåg därifrån till Uddevalla och cykla de sista milen därifrån. Förra året tågade jag från Kållered till Ljungskile. Jag kommer i år åka tåg så fort jag ser början av industriområde då jag inte vill smaka på sådana. Sen blir det rast vila någon dag i Svarteborg för att sedan återgå cykling. Svarteborg är sista vänliga bastionen. Efter det kommer Värmland och det är där riket gömmer sina rävar.

Dagens kiss:

Strax innan 15.00. Jag skulle vilja säga mörkt bärnstensfärgad. Lite påträngande men väldigt behaglig.

Dagens drick: 3,75 liter vstrwn under färd samt en isotonisk blå dryck i Falkenberg på 0.5 kg.

Dagens djur!

Inga roliga att tala om. Såg en steglists såsom brukligt i Halland. Inga vilda djur att nämna. Katten som strök sig var närmast bästa djur idag.