Malmö 17/7

J Kammeraten

Nå så kom jag allt till Malmöt igen redan dagen etter Varnhem. Nu är det ett tag sedan dett utspelade sig men låt mig så förnimma tillfället. Säkerligen raljerande då detta upprättas i min skans i hemmet. Med vin. I tunnt fint ärvt glas. Tyskt vin dessutom. Rött sådant. Från Rheinhessen.

Det började som en vanlig dag. Varken varmt eller kallt, sol eller mul. Hade nog sovit ganska bra har jag för mig. Som vanligt gjorde jag mig tillrätta och färd åstad vid 09.00. Mot Hornborgarsjön och sedan ner mot Broddetorp där det köptes fika och läsk. Vidare Torbjörntorp och Karleby för att sedan ta mig till Mullsjö där natt skulle planeras. Det började regna ganska tidigt invid Hornborgar och det blåste såklart lite lättare motvind. Västgötaslätten är sådär icke trevlig. Eller ja nu har jag inte full koll på var slätten är men i alla fall området kring Falköping så låt oss kalla det falköpingsslätten med omnejd. Träffade två cyklister. Verkade vara ett par. Killen hade cyklar till Tunisien tidigare år. Han hade väskor från biltema. Hans billiga pakethållare i aluminium hade gått sönder. Jag förstår inte hur han klarade att cykla till Tunisien med sånt skräp. Tjejen var ute på tur för första gången, kanske sista sade hon. Tråkigt att höra. Men de verkade ha en fin resa och var glada tillsammans vilket såg ut att vara trevligt. Kul att prata med honom om längre turer.

Så fort jag kom invid Karleby började jag selvfölgeligt få Döblen vid Jutas i skallen. Inte för de fem öre kunde jag komma ihåg dikten i hela sin prakt men sen så kan jag ju inte heller påstå att det tagits någon Döblensmedicin den dagen. Tyvärr. Annars brukar jag alltid lyssna på Fänrik Ståls sägner på cyklingarna men boken följde inte med när nya mobilen fixades till. Nåväl, det kan läsas nu här hemma. Jag såg trots allt ett minnesmonument över fallna soldater på väg hem från återtåget 1808 i närheten av gränsen till Värmland från Bohus. Parantes.

Jag kommer ihåg att det inte hände så mycket mer under större delen av dagen. Följde Sverigeleden vilken är trevlig om man är ute efter små vägar. Antingen kom jag ihåg en av vägarna jag cyklade på eller så var det en hågkommelse från en fransk väg jag cyklade på som liknade den. Hur som helst så var det rak i någon km med en kraftig sväng i änden. På båda kröp en fjärillslarv över. Förra gången var den grön, denna gången brun. Ju mer jag tänker på det i efterhand så var det nog i vid floden Ognon i Frankrike.

Hur som haver. Det började bli tråkigt att cykla. Visst jag var i samma breddgrad som Halland så det flög steglister med mig längst hagar och staket och det var fint. Enar, ekar, kor och häst fanns också. Grönskande fält och hagar. Men det var så förbannat likt all annan cykling en gör om åren nere i skåne. Cykla 10 km, stöt på tio hus. Cykla tio km till, stöt på samhälle med 100 hus. Upprepa kommande dagar i sträck. Som det förbannade livet en lever vareviga dag. Samma trams i varje samhälle, samma trötta modeller av robottgräsklippare i varenda tråkiga trädgård. Det enda som ändras är papperskorgarnas utformning beroende på kommun och hemtjänstens bilmodeller och kommunlogotyper. Nej det var inte kul längre.

Jag kom på vid zenit att jag har ingift släkt vid Vätterns strand. Vid varje sommarslut i många års tid har vid gamman snackats såsom man gör. Jag tänkte tillfället i akt utnyttja kontakt. Tanken var att campera i trädgård över natten för att sedan dumpa packning och den lille söt där och ta mig till Jönköping för att sedan ta mig med tåg till Malmö och sedan hämta min lilla Astrid Adlercreutz dagarna efter. Jag skickade ett meddelande. Fick svar att kampering var bekräftad.

Gott! Jag åkte dit och hade trevligt. Kollade fotbollen och blev bjuden på öl och köpte mig en vegansk pizza som jag hämtade med en elcykel medan lille söt fick vila ruset av sig. Vi snackade lite och det visade sig att de skulle åka hem till ingiftningen dagen efter i sin husbil och att det fanns fint om plats för både mig och Fröken General. Det avslutade hela cykligen för 2021.

Eller ja det var egentligen tre avslutande punkter under färden.
Det egentliga, det planerade målet, var Flatruet. Det fick jag i sin strålande prakt. Då kände jag att det var väldigt vackert. Livet bjöd sällsam hänförande. Sen var det Brummen. Det var majestätiskt kraftfullt. Det gav livet mening. Sen träffade jag tysktalarna och det gav livet längtan.

Som jag längtar efter Iberiska halvön. I kan inte förstå! Alla km en avverkar där är olika. Drömmen om att få cykla i en stor montado igen kan bli verklighet 2022. Att få cykla Euskadi och Katalonien och hela Pyrineerna igen. Öknen och Andalusien. Få prata bruten europeiska längtar jag efter. Att få se romerska ruiner vart jag än vänder mig. Att uppfyllas av torr eukalyptus på alla deras perfekta vägar. Fy fan det kommer bli kul. Astrid lever för Iberien. Haha alla knäppa djur en ser på vägen. Här är det samma insekter och fåglar hela tiden. Där borta är varje djur ett nytt djur. Där är berg berg. En stiger inte 1800 meter utan spektakulära serpentiner. Här bara kör man rakt upp i linje 200 höjdmeter. Där vet en aldrig hur dagen slutar. Här vet en oftast hur den slutar. usch vad jag saknar mina iberer. Saknar kork, härfågel, sommargylling. Jag saknar 50 hästar som springer med mig längst vägen i en hage som är 500 m lång. Spanska ekoxar och okända ödlor ger spänning. Jag saknar hänsynsfullheten som lagar på 1.5 meters avstånd till cyklister ger. Skanderna är fint men pyrineerna är nog snäppet mer spännande. Nu ska jag sluta vintänka på Iberien…

Dags att dela av mig hur en bäst startar dagens cykling. Detta är en hemlighet jag haft i några somrar. Börja med att köa Sias tre topplistelåtar. Sen köar du dem så de spelas de första 45 minuterna av dagen. Sen klarar du dig bra. Fan vad hon kan sjunga. Detta gäller såklart alla dagar i veckan förutom lördagar då det är ring så spelar vi och sedan melodikrysset. Så det är först efter det en kan köa Sias låtar.

Saker som hänt som inte tagit upp tidigare:

• Såg en hästmamma som råkade bajsa på sitt föls huvud. Fölet såg väldigt förvånad ut. Nog jag också.
  • Blev biten av en myra på delar endast män innehar. Myran bet sig fast så hårt att saker hölls i dess grepp när jag smärtsamt drog bort den. OBS. Stor myra. Stor smärta. Stor oro för efterverkningar. Det blev inga förutom förvåning över litenhets stora bitkraft.
  • Gissar jag såg antingen några storspovar eller småspovar. Oklart vilken men vacker ändå. Spov är nog också namnet på den gotländske lotsen Röde Orm anställer för att komma till Österled har jag för mig. Röde Orm är min bästa bok.
  • Såg antingen gröngöling eller gråspett sista dagen. Jag hoppas gråspett.
  • Tysktalarnas förundran och vackra ord över sångsvanens sång och uppenbarelse var fint att lyssna till.
  • I fem livsmedelsaffärer började kassapersonal prata engelska med mig. Jag svarade lagom artigt surt på svenska.
  • Det finns mycket mer som jag inte kommer på nu.

Tillägg kan komma senare.

Ingen expert på fjärill men Silverblåvinge torde det vara
Återigen ingen expert på fjärill men mindre fläckmätare i min styrstamsväska

Min kyssbjörk
Flatruetren
Måske den mest sällsynta bileden av alla. Astrid och jag tillsammans under frukost och kissepaus.
Enligt mitt nyintagna fjärillsinstresse så är det en Dagfjärilsmätare.
En söt helt vanlig padda jag spenderade fem minuter med på en grusväg. Hen var inte lika imponerad av mig som jag var av den.
En riktig tuff jägare i nyss tillkomna Jönköpings län.
Lunchvy inför Funäsdalen

Åter hemma

Summerar de sista dagarna i helgen. Ska bara vila mig lite först.

Varnhem, 5/7

Sov gott efter Tyskarnas prat. Vaknade vanligt vid 06.30 och var parat vid 8.15. Herr Tysk var utanför sitt tält och gjorde kaffe. Han erbjöd och jag tackade artigt ja. Fick kaffet i min gamla muggg jag givit gåva till schweizaren som hen tydligen var igår. Hennes var sönder och ku gott lige min.

Vi talade länge om saker och ting. Schweiz kom och gjorde oss sällskap vid uppvaknande. Trevlig morgon med mycket snack om allehanda icke komplicerade ting såsom cykling och livets tid då en inte cyklar. Den där olyckliga tiden då en bara önskar cykling. Avundsjuk på deras långa resa som är oviss om den skall sluta.

Det blir ju ett väldigt speciellt samtal när alla ligger så nära varandra i alla åsikter och den renaste kärleken till cykling. Det var tråkigt att lämna dem. Flo(?) och Sonja med sina rohlhoff-cyklar som heter Siggy och Sarah. Dock var de mäkta avundsjuka på mitt björnmöte. För såklart skröt jag högaktligen om det.

Lämnade Tyskland och Schweiz klockan 10.30. Visste redan när vi började snacka om morgonen att det skulle bli en kort dag. 90 minuter sen men så väl värt det. Som alltid cyklister emellan sägs inte adiö utan att vi ses på vägarna. Riktigt tramsigt men lika gos varje gång.

Siktet var mot Töreboda för att proviantera på Ica. Började på väg 26. Givetvis missade jag avfarten mot Töreboda för jag skulle kika på en jävla kyrka på vägen ett stycke fram. Givetvis borde jag ha åkt tillbaka till avfarten mot Töreboda. Givetvis tyckte jag att det inte gjorde något om jag fortsatte rakt fram mot annanstans än Töreboda. Givetvis hade jag så fel en kan ha om att skippa Töreboda. Istället för att mysa lite gosig väg mot ett fint Ica så fick vi släpa oss fram mot Mariestad i god motvind. Jag borde valt Töreboda.

Fan vilken tid det tog. Massa småvägar och skit iom att 26:an blev mitträcke. Fan! Sen i Mariestad drygade vi runt och hade oss. Hittade ett McDonalds och det bestämdes att det skulle utspisa. Vilken otrolig tid det tog. Och så mycket folk. Vad jag inte vill vara bland folk! Varken in eller ut visste vi. Men det löste sig. Jag googlade lite vart jag ville och vi bestämde oss för att återigen besöka Varnhem och spana in kyrkan. Det var mer än tio år sedan jag var där med en annan cykel. Vägen gick genom Skövde.

Fan Ta Sveriges Alla Små BONDEVÄGAR. Usch vilken dag. Eller ja när vi väl varpå de små vägarna som gick öst-norr-syd-väst allt på samma gång och i flera km så var det inte så kul. Men nu såhär i tältet så kanske det var rätt mysiga vägar ändå. Dock var det konstant motvind in till Skövde. Jag visste jag var på rätt väg när jag blev omkörd av först en cyklist och sedan en annan. Dock fick jag tag i henne och sporde hvis vejen verkligen gick till Skövde. jo sades det, men först en jävla backe enligt henne. Hon stack iväg och sedan kom en jävla jobbig backe.

I Skövde var det en baggis att ta sig ut mot Varnhem. Fick följa lite skyltar och lite google och kom ut på västgötaleden som den kallas. Den började bra som trollsk lite asfalterad stig och övergick efter mången km till gosig grusväg. Nog 13 km lång. Väldigt fin väg. Vet inte dess totala sträckning men den var fin i alla fall.

Vi kom till Varnhem och skulle kika kirken. Ställde Astrid fint mot muren för fotografiestund. Tog första bilden och skulle justera vinklar och annat men då jäklar började torden lyna. Vi tittade båda upp och sade att lynen var två timmar tidig. Enligt prognos skulle den komma 20.00 och inte 18.00. Hur som så avslutade vi idé om perfekt kyrkbild och satte hurtig kurs mot Axvalla camping.

Tält sattes innan regn och dusch anbefalldes. Vid återkomst till tält hade det regnat tio droppar. Himmelen var ljus i moln och allt var frid. Vi började laga mat, vi åt mat och började sedan skriva lite på dagens inlägg.

Två muller kom. En minut senare började de första dropparna. Allt fick packas ned i hast och jag flyttade tältet tio meter bort för att två bilburna småpojkar valde att sätta sitt tält fyra meter från vårat tält. Vem gör så?! De hade en yta på kanske 100×50 meter men de sätter sitt tält fyra meter från mitt.

Aja, tältet är flyttat och jag ligger i det och det regnar fullt och komplett utanför. Torden och lyn har kommit och gått och nu väntar jag ut regnet. Ingen aning om morgondagens slut. Dock kan jag ju bara tänka mig att det blir gamla hjulspår och Gudhem liksom för tio år sedan.

Dagens drick: 2.25 liter vatten. 1 liter läsk.

Dagens kiss: extremt framkallad ca 16.00 pga var tvungen att se min allmänstatus. Min allmänstaus var dålig. Kraftfullt färgad, gulaktig. Kraftig doft av korn. Mycket illa.

Dagens djur: ingen vilddjur. Dock har hästarna gjort sitt återtåg. Kul att få se dem igen. Det var någon vecka sedan.

Distans: 94.46 km
Totalt Rullat: 2000.9 km
Maxfart 38.5 km/h
Tid på rull: 5 timmar 14 minuter 48 sekunder
Medelfart: 18 km/h

Varnhem
Tigerkatt med fullt fokus på mig

Såg denna artikel idag på aftonbladet:

”Drygt 500 björnar får skjutas i höst

Totalt 501 björnar får skjutas under årets licensjakt, vilket är en kraftig ökning jämfört med fjolåret. Flest djur ska fällas i Jämtland.

Antalet björnar i landet har legat kring 3 000 det senaste decenniet. Men sett i ett lite längre perspektiv, från millennieskiftet och framåt, har stammen ökat – antalet djur år 2000 var 2 200.

Den miniminivå som satts, för att stammen ska ha en så kallad gynnsam bevarandestatus, motsvarar 1 400 björnar i landet – 900 i de fyra nordligaste länen och 500 i resterande län”

Nu är artikeln slut och jag skriver igen. Vi kan ju gott konstatera att min björn är dödsdömd. Sorgligt.

Sjötorp 4/7

Vaknade bra. Det var lite blåsigt. Sovit gott och var utvilad. Begav mig ca 09.00. Visste jag hade milen att cykla Karlstad. Fan vilket skit. Motvind och djävulska hela tiden. Broar som var rivna och felkörningar och allt en kan tänka sig. Luktade gammal diesel i hela stan också. Typiskt gammal stad med halvindustri och stotre vattenmassa som genomskär. Tog evig tid att komma ut till Alster.

Dock kände jag igen mig lite på vägen. 2010 eller så hade jag cyklat samma väg. Såg en gammal plats där ett monument över en kyrka tidigare legat. Åkte dit och såg att där tog jag en bild på min gamla cykel. Så fick ta en likadan bild denna gången. Kul!

Annars har det varit tungt idag. Mycket motvind. Plus Karlstad som tog lång tid att korsa. Efter 65 km kom Kristinehamn också. Där käkade jag lunch och körde sedan fel. Usch för större städer.

Tragglade på i motvinden ut på RV26. I början var den tungt trafikerad men efter 10 km glesade det sig. Dock ingen E45:a. Folk kör också sämre här. Kanske beror på att det är mer trafikerat. Hände inte så mycket mer. Mest kämpat motvind idag och alla felkörningar. Tung dag. Återigen tung.

Skulle egentligen 25 km till idag men det orkade jag inte. Tog in på askeviks Camping vid 19.00 och mötte två tyskar som var på tur. De har båda rohlhoff växlar så jag var tvungen att snacka med dem. Vi snackade fram till 22.30. De fick min kopp som de tyckte om. Jag dricker aldrig ur den plus har en likadan hemma. De har varit ute nio månader samt cyklat några dagar med den levertysken jag träffade innan Sveg.

Har inte hänt mycket alls idag. Förutom vinden har det varit ok väder. Solen har varit framme men pga moln och motvind har det inte varit supervarmt tyvärr.

Dagens drick: 4.75 liter vatten, 0.33 l energidryck och 0.33 l läsk.

Dagens kiss: efter 120 km kände jag att jag var tvungen för liv och hälsa att försöka kissa. Den påvisade kraftig vätskebrist och var svårt forcerad. Inte ok med tanke på mängden vätska som inmundigats.

Dagens djur: förutom lite skumma söta fåglar och insekter så bara ett litet sött rådjur på avstånd.

Distans: 128.62 km
Totalt Rullat: 1906.4km
Maxfart 39 km/h
Tid på rull: 6 timmar 44 minuter 19.1 sekunder
Medelfart: 19.1 km/h

Karlstad 3/7

Morgonen började på riktigt vid 07.00 med bestyren. Klockan var va 09.15 när morgonpreluden var klar och jag gick för att ta farväl av Björkeboborna. Astrid blev fotografmodell och avsked togs.

Jag vek av från älskad E45:a redan igår vid Stöllet. Idag skulle det bli Riksväg 62 gantze vej til Karlstad. Det var tanken i alla fall. Kom väl en 25 km eller så innan distraktion kom. Ekshärad har ju tydligen en Stavkyrka. Som sann förespråkare av glada ekumeniska sammarbeten inte enbart genom den kristna tron blev jag glad att äntligen för första gången i livet få se en stavkyrka. Den var superfin, tom var  den också så en kunde be eller tillkalla valfri gudsväsen.

Någon mil till och jag kom till ett Ica i Råda. De hade veganska wraps och mina påsar med tillagad bulgur samt kexchoklad människor som inte är kalvar kan äta. Blev bunkring där samt utspisning vid deras bord utmed vägen. Satt med en 2.8% pripps från campingen dagen innan och glodde på raggarna som körde förbi med hög volym i sina, vad jag antar är, skruttbilar.

Efter frukost blev det konfys tid. Det fanns en cykelväg jag inte sett tidigare. Tydligen var det Klarälvsbanan. En cykelväg utmed RV62/Klaraälven. Den såg lockande och fin ut till att börja med. Drog in på den och förnöjdes då jag såg en liten mus som satt försiktigt invid gräsbeklädd kant vid asfaltenen. Den vände om och sprang iväg men det var ett trevligt seende så jag bestämde mig för att köra resterande 80 km på den vägen.

Ah just det, innan Råda märkte jag åter Ek. Borde kanske fattat det på namnet Ekshärad om det nu har något med det att göra men det var åter Ek i min närhet. Det kändes bra. För att tala om träd nu. Björk är favoriten efter Ek. Barr är jag inte superglad i. Men vad fan är fura? Vad jag kan googla mig till är det tall som slutat växa. Varför i helvete har man ett namn för det? Och fan varför säger man furu? I evinnerligheten kommer jag nu benämna det Tall. Så dumt så jag dör. Känner jag måste bli skogsägare.

Hur som havet. Vegetationen är lite förändrad nu under senaste. Undervegetationen består nu mest av ormbunke. Inte lika mycket mossa och annat gott mys. Men det funkar också. Blir lite mer hemma med ormbunke. Många kalhygge men inte djur.

Vädret har varit varmt, upp mot 27 grader tror jag det skulle bli idag och imorgon. Solen har varit uppe stora delar av dagen och jag smorde mig imorse. Dock har Klarälvsbanan bjudit mycket skuggning. Torrt har det luktat. Typ en torr doft av furu som legat på tork. Dock en liten hint av fura också. En liten not av tall har det också varit i luften nu när jag tänker efter. Så dumt så jag vet inte vad. Det har doftat starkt av torr tallskog idag.

Annars inget nytt under solen. Cyklingen var adekvat under färden. Leden jag följde var rätt tråkig. Mycket hinder ivägen då den för genom samhällen. Jag saknade bilarna. Lite av landskapets vildhet försvann också när sträckan gick genom avdankade järnvägssamhällen. Många övergivna byggnader och väldigt ocharmiga kraftgator längst vägen. Underlagets beskaffenhet gav mycket att önska. Stundom klassisk bortglömd asfalterad svensk cykelväg med bulor och begynnande rotsprängningar. Dock en väldigt trygg cykelväg. Jag förstår absolut varför den existerar. Den är bara inte för mig.

Träffade första cyklist i min färdriktning idag. Hon hade chien med sig. Petit chein. Pequeno. Supersöt och trött. Vi språkades. Trevligt!

Målet var Karlstad. Jag har varit här förr kommer jag ihåg. Jag svor nog lika mycket över stadens utsträckning. Imorgon blir det förhoppningsvis lite mer lantligt. Här i söder blir det ju aldrig mer skog tyvärr.

Tankarna om brumsen är stadigt kvar. Vad kan jag ens se mer under denna semester som rättfärdigar mer cykling förutom cyklingen? Brummen har i stort sett ockuperat hela dagen. Fortfarande mäktigt. Det är rätt tråkigt för alla som jag känner för denna historien kommer jag berätta fram till älvorna tar mig. Varenda liten fylla kommer ackompanjeras av ”Den gången jag mötte Björn”. Åh just det ja. Myskoxecentrum och mysdjuren där har jag ju inte berättat om. Under två dagar ringde jag dem 4 gånger för att fråga om egen bils viktighet. Varje gång kom jag till telefonsvararen. Lite tråkigt men så får det ju vara ibland.

För att återkomma till djur och Björkeboborna. Vi snackade Brum och jag såg björn. Vi snackade igår om huggorm och jag gav utlopp för min önskan att de inte visade sig. Givetvis låg det en lange slang på leden. Det tog ett tag innan jag gav uppfattning på orm. Ännu ene sekund på att det var huggare. Den var tjock och motbjudande i sin stilla vila. Den var ännu otäckare när den så upptäckte mig och på orms sätt slingrade i all hast och riktighet ut från vägen. Jag vejde åt andra hållet och kände hjärtat slå. Usch för orm. Ett tiotals kilometer längre fram ligger det en till lille slang på vägen. Dock är denna stilla och jag vejer än en gång så långt Astrilden mäktar med. Usch igen. Inte kul. Det är fint att de finns. Det är mindre kul att de finns så nära min person. Börjar bli dags att åka tillbaka till Björkebo och snakca Lo så jag får se katt.

Valet och kvalet att åka mellan sjöarna eller inte. Det lutar kraftfullt åt mellansjö. Kanske mot RV26. Kanske Kosta och Lessebo. Kanske Hestra. Knäared kanske?

Dagens drick: 3 liter vatten. 0.33 liter energidryck. 0.5 liter svaköl samt 0.6 liter enbärsdryck.

Dagens kiss: Oklart. Jag vet jag kissade. Dock har jag glömt var. Jag vet den var kraftigt dålig.

Dagens djur: Som avhandla ovan: Liden mus, två huggare och lite diverse tranor, rovfåglar och sånt. Innga stora däggdjur.

Distans: 136.36 km
Totalt Rullat: 1777.8 km
Maxfart 35 km/h
Tid på rull: 6 timmar 40 minuter 36 sekunder
Medelfart: 20.4 km/h

Stavakirken

Björkebo 2/7

Efter gårdagens björndebakel och efterföljande verkningar med uppskruvat sinnelag och glädjande alkoholraljerande på bloggen så kan jag bara konstatera att denna dag har följt lite samma spår.

Klockan 04.15 vaknar jag av att fiskmåsar tjuter rakt utanför tält. De ger sig på älvornas mat. Jag hör hur de skriker och pickar ut metallskålen. Jag låter dem hållas. Vem är jag att avgöra hur älvorna gestaltar sig.

Somnar som lagom efter jag hört skålen rensas. Ca 07.00 återfår jag vaket tillstånd och gör mig förberedd för dagsfärd. 09.15 beger jag mig efter en god dusch ut från Mora. Dagens stora mål var att köpa cerat då jag upplevt en stärkande sol som uttorkanade. Hittar en bensinmack och köper nödlösning Lipsyil. Fan vad dåligt Lipsyil är. Samma förbannade misstag varje år i tio år i rad. Nästa år tager jag så riktig läppbalsam med mig. Efter 120 km på Coop i Stöllet får jag tag i försvarets hudsalva. Nu kan jag fortsätta kyssa fjällbjöekar igen med de mjukaste av läppar.

Från Mora var nästa stora samhälle och rastplats Malung. Det tog en jävla tid. Fick utspisa ett halvt paket singoalla på vägen. Djurspan hölls på absolut extremaste nivå då björnen fortfarande var högst i sinnestillståndet.

Efter 75 ganska händelselösa kilometrar kom jag till sibylla i Malung, utspisade snabbt och besökte Ica. Var ute efter färdiglagade matpaket med bulgur. Givetvis hade de miljoner andra saker men inte just det. Det är andra icat i rad som bommat den produkten.

Från Malung var det 55 km till björkebo Camping igen för att säga hej till folket här. Visste att det var mycket nedför så kunde ta det lite lugnt.

Egentligen varit lite konstig dag. Flatruet är avklarat jag har sett mer djur än förra året och jag har sett björn. På väg hemåt nu, oklart vilken sträcka men något djur som kan slå Brumsen finns ju inte på vägen. Känns lite som ren transport nu. Men så länge det är fint väder är det ok.

Tyska campingvärden kände igen mig och frågade hur det var med min mobil när jag kom hit till björkebo. Jag kunde glatt säga honom den var lika hel som när jag åkte. De har nämligen asfalterat klart Riksväg 62 där campingen ligger.

Gick över till Janne för att berätta om Björn men de hade redan koll på bloggen vilket är kul. Satt med hygge hos dem ett tag innan det var dags för avdusch och matlagning. Då blir jag tillvinkad av andra jag talade med förra besöket här så går dit och snackar lite med dem. Det bestäms att de ska få se kniven efter min matning.

Vid knivuppvisning blir det såklart gott snack om allt möjligt men mycket om djur och Björn. Det är bra. Supertrevligt plus bjuden kall öl. Om jag någonsin på något sätt möjligt slingrar längst Klarälven igen så är finns det bara björkebo att campera.

22.50 duschade jag av mig all myggmedel och lade mig i tältet. Somnade nog innan 23.00 så därför blir inlägget skrivet om morgonen.

Dagens drick: 2.25 liter vatten, 1.5 liter läsk, 0.83 liter energidryck.

Dagens kiss: en kiss 100 km in på dagen vid en avstickande grusväg med utsikt över tvärgående E45:a. Hittade ungbjörk. Framtvingat nästan till det omöjliga, kraftigt färgad av vätskebrist.

Dagens djur: det tog nog 90 km innan första dök upp idag. Jag tittade ner i marken och hade tankarna på annat håll när jag tittar åt höger. Där står två unga älgar och betar i busken. Vi står alla och tittat på varandra och jag drar fram kamera. Dock står de någon meter från tungt trafikerad väg och jag vill inte de skulle löpa ut mot lastbilar som kom så jag avvecklade skådeplats och fortsatte färd. Någon mil därifrån står en tunn fin röd räv och tittar på mig längre fram på vägen. Tid att fotografera finns inte så den hellre vill vara i busken.

Distans: 131.32 km
Totalt Rullat: 1641.4 km
Maxfart 47 km/h
Tid på rull: 6 timmar 20 minuter 43 sekunder
Medelfart: 20.7 km/h

Såhär vaknade jag 04.30 idag 3/7. Dock inte denna fågel.

Mora 1/7

Helvete! Det finns bra cykeldagar och sedan finns det dagar som denna. Detta är den bästa cykeldagen jag någonsin haft i Sverige någonsin. Antagligen den bästa i hela Europa någonsin! Inräknat samtliga cyklingar sedan barnsben. Helvete! Fan vad bra den här varit.

Låten I förtäljas från tidens begynnelse:

Morgonen var slö. Vaknade under natten som vanligt men det var inga konstigheter med det. Vaknade 06.30 av alarm och sedan 07.00 av mig själv plus alarm. Inget konstigt. Gjorde mig i ordning etc etc etc. Handlade en liter cola på Ica pga skulle bli varmt och behövde mer vätska under färd. Även ett rör singoalla införskaffades. Inga konstigheter än så länge. Frid och fröjd alla är glada.

Börjar den såsom jag uppfattar det vanliga medvindscyklingen söder. Skulle bli kul att cykla i medvind på de sträckorna med inverterade backar jag två gånger cyklat motsträckning från idag. Jag var nöjd. Solen sken och det var lagomen värme i luften. Begyndte färd runt 09.00.

Vid 09.43 börjar jag snegla på mobilen för det var något trams om om talmannen och politiken just då. Efter någon minut lägger jag ner mobilen och har under tiden noterat en blå Volvo i motsatt färdriktning som stannat 100 meter framför mig. Svär för mig själv att folk är dumma i hela sina jävla huvuden som stannar på vägen. Börjar langsamt en rullning mot dem för att kolla vad de sysslar med. När jag kommer jämnhöjd med dem ser jag att de samtliga sitter med mobilerna framme riktade i min färdriktning. jag tittar åt mitt håll och tre-fyra meter framför mig ser jag något som ser ut som en svart sopsäck. Spånhuvuden i bilen hinner jag tänka.

Plötsligt så börjar soppåsen röra på sig. Vildsvin! Tänker jag och börjar genast min skånska spaning efter kultingar. Fan ta mig att det var ett vildsvin. Det var en jävla björn tre meter från mig. EN BJÖRN! TRE METER FRÅN MIG!

Jag hade just lite motvind och bamsebrumbjörnen hade riktning med stjärten mot mig. Blev lite konfunderad men hade inte sett några ungar eller mammor när jag instinktivt spanade efter vildsvin. Lugnet sjönk ner när den i nosriktning  vek av höger upp från vägen in i tränglådan.

Den lufsade vidare upp mot en kulle och sprätte lite i marken och stoppade nosen ner och verkade tugga lite. Sen gick den lojt vidare som att hela världen inte hade talmannens problem med regeringen. Den hade fan inte ett enda jävla problem den björnen. Så kul att se den. Den promenerade och sprätte titt som tätt och lade sig i sitt sprätta underlag och verkade klia sig på magen i backen för att sedan i lugn mak vandra vidare upp för backen i all sin rolighed.

Det hade nu gått några minuter och jag var enda trafikant mot söder som stannat medan sex ekipage inkluderande länstrafikbuss, husbilar och lastbilsspeditör stannat för att beundra Sveriges underverk mot norr. Busschauffören talade i sin mikrofon och meddelade nog sina medpassagerare att Brumse fanns till beskådning.

Den lille sötstjärten håll på i nog fem-sex minuter att gosa sig varpå jag lyckades ta fram kameran och tog ett par fotografier! Vilken lycka idag. Vilken fin dag. 45 minuters cykling och denna fantastiskt starka upplevelse. Jag var TRE meter från björnen. Inga viltstängsel eller barriärer. Inga begränsningar för att han skulle ge mig en ram i magen. Bara helt underbara Brums och all den vildhet.

Hade den fällt mig där och då hade jag varit nöjd med mitt liv. Hade jag märkt att den skulle göra det och haft tid att tänka hade Astrid kört framhjulet i maven på den för oskadliggörande. Hade jag haft fem minuter på mig hade jag tagit fram min kniv längst ner i packningen. Fast med kniven hade jag nog bara kammat den i pälsen. Kniven är också bara till för mytoligiskt trollförsvar. En björn hade nog inte känt av den. Älvorna hade bara skrattat åt mig och tagit mig ändå. Nedkämpning av Björn känns föga lönt. Vilken känsla. TRE METER från en björns söta stjärt!

Tänkte inte supermycket på det när jag väl hade björnen i sikte men insikten kom efteråt. Den kunde ha gjort vad den ville med mig. Jag hade ju inte haft en chans. Alltså vilken härlig känsla att vara så utlämnad åt faunan. Hade den velat ha mig besegrad hade jag vid detta laget varit det. Alltså Sveriges natur är kraftfullt vacker och vild. Jag har tänkt på Brumsen hela dagen. Ynnesten att få se vad jag anser vara något av det vildaste vi har. Att få vara så utlämnad. Det som stod mellan mig och Brumsen var Astrid. PansarAstrid som hade skyddat mig till sista svetsen.

Svårt att tänka sig kanske men björn. En fantastiskt jävla björn! Så mäktig upplevelse. Hela dagen har bara handlat om den björnen för min del. Kan inte hjälpa att känna att det mesta känns ganska meningslöst utan den Brumse. Jag har lön på kontot. Jag har en lägenhet full med världens vackraste växter. Det livet har nu sett en björn. Låter fjantigt hela detta inlägget. Men jävlar vad sjukt det var. TRE METER! jag trodde det var en sopsäck. Jag har helt slappnat av längst E45:an. Mitt djurspan har blivit slappt.

Finns det ens något mer vildare än en vild och totalt fri Brumse utan skyddsåtgärder. Lång tråkigt inlägg för er om en björn men det var så mäktigt. Är björnar ens aggressiva?

En känner sig liten. Så ofantligt liten i jämförelse till vad som vandrar i de svenska skogarna. Jag brukar spilla lite extra kaksmulor till myrorna. Jag brukar lämna jordnötter till fåglarna och jag brukar hälla ut lite extra vatten på marken åt insekterna. Denna dagen har varit strålande fantastisk. Att få detta tillbaka. Att få se björn. Ynnest. En dröm. Ja jag har tagit någon öl eller så. Så lätt värt det. Fan vilken stjärt det var. Den största fluffigaste jag sett.

Jag har inte så mer att tillägga om dagen än att jag sett en björn på tre meters avstånd idag. Den var så söt så jag uppsöks av glädje.

Annars bra dag. backar i nedförsbacke etc etc. varmt väder bla bla bla. Tranor i födosökande med unge. Kor i hagar. Vacker natur jag redan sett motsatt. Men björn. Vilket möte. Så värt att cykla i fädernäslandet. Ja jag är i Mora och då säger en tydligen så. Men så fett. Så roligt och så fridfullt.

Vilken dag återigen. Fuck it. Inte fan kommer jag borsta tänderna idag. Jag ska ta mig en klunk vin till och en årets sprit till. Tillägg: jag borstade tänderna.

Åt älvorna lämnar jag en sup starkt, lite vin, jordnötter, bulgur och en singoalla samt ett flarn sesamkaka. Måtte de dansa bort från mig.

Distans: 144.15 km
Totalt Rullat: 1510.1km
Maxfart 52 km/h
Tid på rull: 6 timmar 42 minuter 49 sekunder
Medelfart: 21.5 km/h

Sveg, 30/6

Fy vad jag vaknade skakande inatt. Var typ 7-8 grader eller något. Men det var bara att gå och kissa och gilla läget. Somnade ganska direkt efteråt. Måste bara säga att även om jag vaknade mitt i den ljusa natten så sov jag så sjukt bra och var väldigt gott utvilad imorse.

Uppvak som vanligt 06.30. Frukost och dusch och kom iväg 08.30. Det blåste som fan med nordliga vindar. En konstig sak är att jag idag börjar resa söderut. Jag kan inte ens komma ihåg senast jag cyklade söder. Det är alltid ut i Europa och sedan cykla mot fosterjorden. Förra året bara norr. Nu förstår jag varför alla väljer att cykla från norr till söder både i Sverige och Europa. Det är ju sjukt skönt. De vindarna jag i alla år fått mot mig fick jag ju smaka i ryggen idag. Vilken känsla att bara susa fram utan att behöva bry sig. Jag måste ha sett ut såsom de jag brukar möta gör. Bra känsla om än skumt att dra söder.

Helvete direkt jag sätter mig så drar det iväg. Ligger och gosar i 26 km/h utan ansträngning. Sitter mest och lallar runt med benen och vispar lite så kommer jag fram. Det är fortfarande runt 12 grader så har vindväst och långbyxor. Vispar runt fram till Ytterhogdal. Där finns ett Ica så köper en gazpatcho och cola och äter lunch som blivit över från maten igår. Då är det lite varmare ute så tar av mig förstärkningsplaggen. Ca 17 grader ute men utan motvind så inte så kallt.

Hade sikte på Sveg idag så jag kommer i fas. Plus jag måste kolla hur det är med min extremt köldskadade rygg. Det betyder alltså att jag inte orkade vildsova inatt utan jag ville käka sibylla och fylla på förråden inför kommande dagar.

Helt ärligt har det inte hänt ett skit att skriva om. Jag har cyklat och haft medvind och mått lika bra som alla medvindscyklister jag alltid möter som är på väg söderöver. Inga djur idag. Bara E45:än rakt upp och ner.

Dagens ”antingen eller” har varit om kanotyskarna skulle vara kvar på Svegs camping eller inte. Jag har gått i tankar hela dagen om dem. Har de lagat bilen, är bilen inlämnad på service och de har fått lånebil eller inte. Kan meddela att de absolut inte är kvar på campingen och kan meddela hur det har gått med bilen. Vi får se om tio år när jag träffar dem nästa gång vad som hänt.

Dagens Drick: 1.5 liter vatten.

Dagens kiss: Avhjälptes på Ica Ytterhogdal och kan därför ej redovisas.

Dagens djur: Inga. Insekter typ.

• Distans: 112.31 km
  • Totalt Rullat: 1365.9 km
  • Maxfart 40.5 km/h
  • Tid på rull: 5 timmar 02 minuter 33 sekunder
  • Medelfart: 22.3 km/h
Kniven hänger på sin plats. Varje natt är det högsta trollberedskap. Givetvis ligger det en snus, lite mat och en sup ute till älvorna också. Måtte de ha förbarmande.

Åsarna, 29/6

Jag vaknade helt kallsvettig runt 01.30. Ja eller jag vaknade av att jag var kall av svett. Hade somnat i full köldmundering. Tog av mig tjocka varma tröjan men behöll t-shirt, långbyxor, yllestrumpor och mössa. Sov som kung efter det.

Prognosen har varit fram och tillbaka. Ibland regn och ibland inte regn. Enhälligt moln och mellan 10-12 grader idag. Lite lätt fuktad luft. Jag började cykla i optimism. Skjorta och icke under färd använda cykelbyxor. Efter fem km belv det förstärkning av vindväst.

Vid Storsjön såg jag att det var nederbörd längre fram så ställde mig i en trätimmrad röd busskur och bytte om. Det blev de gamla cykelbyxorna och långbyxor samt den nya västen jag köpte dag tre. I Storsjön pratade jag för första och enda gången idag under färd. Jag var inne i lokala butiken och frågade biträdet vad en tygpåse med texten ”I ❤️ Storsjön” kostade. Den kostade 95 kr. En pigg gammal dam, den enda kunden utom jag, tyckte självklart jag skulle köpa den för att göra reklam för Storsjön. Det var ett givet köp. Ett bra minne från när jag stod utan kläder på underkroppen i en röd timmersnickrad busskur.

Ska jag vara ärlig så har det inte hänt något alls idag. Vägen har varit helt fantastiskt grön. Bara skog. Vi snackar nog 20 mötande bilar och 30 förbipasserande under hela dagen. Väldigt händelselös cykling. Tråkigt för er att höra men extremt kul för mig.

Jag har dock frusit större delen av dagen. Elva grader tillsammans med fuktmättad motvind är lagom spännande kallt. Det känns i ryggen idag. Inte för gårdagens klättrande utan för att det varit svettigt och kallt på ryggen hela dagen.

Det kom inget regn under cyklingen. Jag verkar ha kommit någon timme sent på vägen under hela dagen. Det har varit en väg som alltid varit blöt idag. Terrängen också. Mina få mötande bilar har ofta haft regnstänkta huvar och jag var sjukt nöjd över det.

Hjärtat bankar lite extra över ynnesten att ha passerat Flatruet under en så pass vacker dag som igår. Ibland har en tur med vädret. Kan iofs också ha varit för att jag medtog vass kniv.

Dagens drick: 2 liter vatten, 0.33 cl energidryck och 50 cl portello.

Dagens kiss: tre kiss. Den första vid 12.30. Förtalte om dålig vätska. Frampressad. De två andra var höfärgade och mer naturligt komna. Dock väldigt överraskad av en extra kiss vid så dålig vätskning.

Dagens djur. Förutom söta renar som störat sig på vägen har det inte varit några däggdjur. Mest några fåglar, en trana som mäktigt kom svävande över mig.

• Distans: 107.87 km
  • Totalt Rullat: 1253.6 km
  • Maxfart 44 km/h
  • Tid på rull: 5 timmar 34 minuter 20 sekunder
  • Medelfart: 19.4 km/h
Kisspaus

Ljungdalen, 28/6

Dagen började 06.30. Då var det lite lagom kallt så det var dags att gå upp. Duschade en gång innan det var dags att börja packa ner. Klar för avfärd 09.03.

Fanns bara ett mål och innan dess ett delmål. Delmålet var proviantering i Funäsdalen och sedan var det Flatruet som gällde.

Det var helt ok med värmen under förmiddagen men efter 11.00 kom solen också fram. Mycket uppskattat. käkade lunch bestående av en påse färdiglagad bulgor från Ica och en kanelbulle. Utsikten var spektakulär och gav en aning av vad som skulle komma några hundra höjdmeter senare.

Efter lunch hade jag 18 km kvar till Funäsdalen och dess affär. Satt länge på sadel och funderade på vad jag skulle köpa. Kom till Funäsdalen efter lite klättrande på fin asfalt. Har haft svaka vindar i färdriktning stora delar av dagen.

Köpte öl, 3 liter vatten, sojabitar en energidryck och en ask lössnus. Visste inte vart jag skulle sova inatt och trodde det skulle bli vildmarken så jag behövde vatten. Jag gick även in i en butik som sålde samiska slöjdverk. Lallade runt lite där och försökte undvika de groteska avstyckade kroppsdelarna från renar och det rökta köttet samt de mördade rödingarna. Givetvis hade de ett stort utbud av knivar. Allt från massproducerade knivar från Karesuando ”lappkniven”, till knivar för 8000 kr. Jag köpte en kniv för inte lika stor peng. Men den var handgjord, kniv och slida av en Sture Eriksson.

Tänkte att med en samesmidd kniv så lär ju trollet ta skada om den nu skulle komma under natten.

Efter Funäsdalen så blev det klättring. Hade 27 km till Flatruet. Fan vilken tid det tog. Svängde in på en liten grusväg och direkt blev det brant. Det blev många 200 meters sträckor långsam cykling och sedan lite micropaus. Skjortan var perfekt. Den svettades upp rejält i uppförsbackarna och torkade upp bra under flatsträckor och de små nedförsbackarna.

Efter någon timme kom jag till Mittådalens. Ett litet samhälle mitt ute i ingenstans. Eller jag ute på  vägen mot Flatruet. Några hus men det var asfalterat och de hade ljusstolpar med LED-ljus. Sjukt bra täckning på mobilen också.

Efter Mittådalen kom det en nästan spikrak grusväg. Den hade ca 250 stigmeter under några sju km så den var gosigt lagom brant. Under hela tiden jag cyklat så hade det kommit asamånga husbilar och vanliga bilar och kört om mig. Fick tummen upp av två BMW GS1200. Det var kul.

Innan jag kom till högsta punkt så kunde jag se att träden glesade ut sig. Innan sista trädet kom så gick jag och kysste en björk så den skulle veta att jag skulle sakna den.

Kom till Flatruet. Sveriges högsta allmänna väg. 975 Möh. Kul! Det finns en stor parkering där och den var full med husbilar och bilar och hade tält bredvid sig. Även två söta små renar hade letat sig solplats på parkeringen. Jag satte mig på plats och drog in en riktigt fet lössnus och öppnade en öl. Det var riktigt fint. Vädret var nog ca 19 grader med gott värmande sol och svaka vindar. Utsikten var enorm. En kunde se träd hela tiden, både på uppstiget och på toppen så den dåliga känslan infann sig inte såsom den raskt gjort på vildmarksvägen förra året. Skönt!

Sitter på toppen och glor ett tag tills det börjar bli tråkigt. Det är ju ändå cykling som är det roliga så jag kollar upp lite vägar jag kan ta avstickare till där en skulle kunna slå tält. Kommer till varje väg men det är ju så sjuk lutning så det var ju inte ens att tänka på att ligga där. Hittar en camping här i Ljungdalen. Den duger i sin kvalitet. Plus jag tror inte trollen och djävulskap kommer hit. Hur som havet så är kniven med mig inne i tältet. Finns också andra personer de kan terrorisera i så fall.

Klappar ett träd på vägen ner och säger tack för hjälpen. Fjällbjörken är en knäpp varelse. Vacker men ovan att se.

Dagen har varit mycket bra. Väldigt mycket stigning som har blivit gjord och cykling på GRUSVÄG! Astrid är ingen grusprinsessa men hon klarade det galant. Mobilen är fortfarande hel och jag har lite ont i ryggen för det är slitigt att cykla 6-7 km/h och parera styret fram och tillbaka. Det går nog över till imorgon när det är asfalt som gäller. Perfekt väder hela dagen och framförallt perfekt väder på toppen. Otroligt tacksam för det.

Knät har inte gjort sig känt idag mer än några fåtal gånger. Har dragit ner på medikamenterna nu och drar bara en dos om mogonen och någon gång till under dagen. Skönt det.

Dagens drick: ca 3,5 kg vatten. 33 cl energidryck.

Dagens kiss: Två kiss. Första vid ca 12.30, signalerade att jag låg i dålig vätska. kulör av flytandae honung.  Kiss två, då hade jag hydrerat bättre.  God ljus kulör och en framfart som var god.

Dagens djur: En ekorre som passerade 2 meter framför migpå grusvägen. Vi stod sedan 10 sekunder och tittade på varandra innan den skuttade iväg. Annars mycket fåglar, många jag bara sett idag och igår. Spännande. Massor av fjärill och två renar på parkeringen.

Nu är målet för denna resa klart. Vet inte vad jag ska göra nu. Cykla lite sydost antar jag. Tråkigt men sant.